makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

چهار هزار کیلومتر راه در سیستان و بلوچستان ساخته شده است

  طی شش سال اخیر با ساخت چهار هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگ راهسازی در این استان صورت گرفته است.

به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان بخاطر بنادر مهمی همچون چابهار و کنارک و دسترسی به آبهای آزاد، اقیانوس هند و قرار گرفتن در گذرگاه شمال – جنوب نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد از طرفی اهمیتی که این استان با دارا بودن بیش از هزار و چهارصد کیلومتر مرزهای آبی و خشکی در چرخه اقتصاد کشور دارد موقعیت راهبردی و حمل و نقلی این خطه را در جایگاه ویژه و متمایز بین المللی قرار داده است.

بر اساس آمار دستگاههای ذیربط 80 تا 85 درصد حمل و نقل و جا به جایی بار و مسافر در ایران از طریق جاده ها صورت می گیرد و پیش بینی می شود حمل و نقل و بار طی چند سال آینده با رشد 5/2 برابری به بالای 120 میلیون تن کالا در سال از محورهای جنوب و جنوب شرق کشور افزایش یابد.


به همین علت ساخت، توسعه و ارتقا شبکه های مواصلاتی و ارتباطی اعم از زمینی، ریلی و هوایی مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته و هم اینک اجرای طرحهای بزرگ راهسازی و راه آهن در سیستان و بلوچستان، این استان را به یکی از بزرگترین کارگاههای راهسازی در کشور تبدیل کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان در همین مورد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: شریان اصلی توسعه هر کشور و یا منطقه و ارائه هر نوع خدمات توسعه منوط به وجود راههای ارتباطی مناسب است. از طرفی محور توسعه این استان بر تجارت و خدمات بازرگانی قرار دارد بر این اساس زیرساختهای آن که همان ساخت راه و ایجاد شبکه های حمل و نقل می باشد باید بیش از پیش فراهم شود.

'علی محمد آزاد' با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دروازه طلایی جنوب شرق کشور است افزود: با توجه به اهمیت این استان به عنوان حلقه اتصال کشورهای عضو 'سازمان اکو' واقع در شاهراه ترانزیت شمال – جنوب و شرق – غرب پروژه های مهم راهسازی و راه آهن در دستور کار دولت قرار گرفت بطوری که امروز علاوه بر تکمیل خط ریلی زاهدان – بم و آغاز عملیات خط آهن چابهار – زاهدان – مشهد عملیات ساخت بیش از چهار هزار کیلومتر راه نیز در سیستان و بلوچستان در دست اجرا است و این خود انقلابی بزرگ در حوزه راهسازی جنوب شرق کشور ایجاد کرد.

وی افزود: اجرای صدها پروژه راهسازی، ریلی، توسعه اسکله های تجاری، بندری و خطوط هوایی سیستان و بلوچستان را به یکی از کانونهای مهم و قابل توجه ترانزیتی جهان در حوزه جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا مبدل کرده است.

معاون برنامه ریزی استانداری سیستان و بلوچستان نیز طی گفتگو با ایرنا با اشاره به نقش مهم راهها و جاده های ارتباطی به عنوان شاهرگ حیاتی در بخش اقتصاد، توسعه و رونق این استان گفت: با فعالیت دولت عدالت محور احمدی نژاد رشد و آبادانی مناطق مختلف کشور به خصوص در روستاها و محورهای سختگذر مورد توجه ویژه قرار گرفت و در همین مورد به این استان نیز اعتبارات قابل توجهی اختصاص یافت.

'رجبعلی شیخ زاده' اظهار داشت: در توجه دولت مهروز به مقوله راهسازی سیستان و بلوچستان همین بس که طی شش سال اخیر دو هزار و 820 کیلومتر راه روستایی تنها در جنوب استان ساخته شده و این رقم تا پایان امسال به سه هزار کیلومتر می رسد.

وی با بیان اینکه طی شش سال گذشته هزار و 526 کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان بهسازی و آسفالت شد گفت: طول راههای ساخته شده روستایی این استان تا قبل از دولت نهم تنها 231 کیلومتر بود اما با افزایش اعتبارات این حوزه از 47 میلیارد ریال سال 1382 به 720 میلیارد ریال در سال جاری رشد جهشی در این بخش را شاهدیم.

او با اشاره به در دست اجرا بودن 401 پروژه راهسازی در قالب 29 طرح عمرانی جنوب سیستان و بلوچستان طی امسال، اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها هزار و 230 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که 864 میلیارد ریال از مصوبات ملی و بقیه از اعتبارات مصوب استانی است و بیشترین این اعتبارات به بخش راه روستایی اختصاص یافت.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1384 تاکنون 27 کیلومتر بزرگراه، 904 کیلومتر راه اصلی و دو هزار و 651 کیلومتر راه فرعی فقط در حوزه راهسازی جنوب سیستان و بلوچستان ساخته و بهره برداری شده است.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای دو اداره کل راه و ترابری مستقل در شمال به مرکزیت زاهدان و جنوب به مرکزیت ایرانشهر است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز به ایرنا گفت: این اداره کل حدود نیمی از وسعت استان به مساحت 88 هزار و 739 کیلومترمربع و نیمی از شبکه راههای استان به طول بیش از 20 هزار کیلومتر راه همسنگ را با در اختیار داشتن 599 نفر پرسنل نگهداری می کند.

حسینی افزود: تحولات سالهای اخیر، فعال شدن قطبهای اقتصادی به ویژه در منطقه چابهار و گسترش شهرکهای صنعتی منطقه ضرورت بازنگری و ایجاد ادارات مستقل راه و ترابری تابعه و افزایش نیرو و ماشین آلات اداره کل راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان را انکارناپذیر کرده است.

معاون راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز با تقدیر از عنایت ویژه دولت طی سالهای اخیر به این خطه و افزایش و تخصیص اعتبارات راههای روستایی گفت: علاوه بر ساخت و آسفالت دو هزار و 800 کیلومتر راه روستایی طی شش سال اخیر، عملیات ساخت 800 کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در دست اجرا است.

ستوده طول راههای روستایی جنوب سیستان و بلوچستان را هشت هزار و 662 کیلومتر عنوان و بیان کرد: از این راهها سه هزار و 775 کیلومتر آسفالت، چهار هزار و 887 کیلومتر راه دسترسی و 100 کیلومتر نیز راه شوسه است.

وی افزود: از مجموع شهرستانهای تحت پوشش این اداره کل شامل ایرانشهر، چابهار، نیکشهر، کنارک، سرباز و دلگان شهرستان نیکشهر با دو هزار و 854 کیلومتر بیشترین و دلگان با 921 کیلومتر کمترین راه روستایی را دارد.

او اظهار داشت: در دهه مبارک فجر امسال نیز 41 طرح راه روستایی با 102 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و در مجموع 104 روستا با جمعیتی بالغ بر هشت هزار و 721 نفر از مزایای راه مناسب برخوردار شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد