makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

رسالت دانشجویان بلوچ در عصر حاضر

  در دنیای امروز رسانه به خوبی توانسته است ایفای نقش کند اما مردم بلوچ فرصتی به دلایل مختلف در استفاده از رسانه و معرفی خویش نداشته اند اینک در عصر ارتباطات و تکنولوژی خصوصا از جایگاه اینترنت مجالی مهیا شده تا بتوانیم تاریخ ، فرهنگ و ….. را در معرض دید دیگران قرار دهیم و از اصالت فرهنگی بکری سخن بگوییم که کمتر از حوادث روزگار دچار خدشه شده است.

از یک طرف به عنوان یک قوم آریایی و اصیل ایرانی بعد از هزاران سال توانسته ایم نماد های منحصر به فردی چون زبان ، لباس و آداب و رسوم  و ….  را با خود داشته باشیم و از گزند فرهنگ های سطحی و ساختگی قرون جدید خود را حفظ نماییم و از طرف دیگر به باورهای اعتقادی و دینی علیرغم قهر طبیعت پایبند باشیم .

ویژگیهای تاریخی ، شرایط خاص اقلیمی ، آداب و سنن اصیل و …… از ظرفیتهای خوب جامعه بلوچستان هستند که تاکنون برای مستند سازی آنها برای ماندگاری گامی برداشته نشده است.

سهم تحصیلکرده بلوچ در کره زمین نسبت به بقیه اقوام و ملل اصلا قابل ذکر نیست در بحث شبکه جهانی اینترنت فقط جمعیت ناچیزی علیرغم گسترش و فراگیر شدن علم کامپیوتر در بین بلوچها از آن بهره برده اند و اگر به صورت علمی و اساسی به بررسی موضوع بپردازیم شاید به سختی بتوان عدد دقیقی از کاربران رایانه را تخمین زد ولی از مراجعاتی که روزانه و به طوز متوسط از سایتها و وبلاگهای بلوچستان صورت می گیرد می توان حدس زد فقط یک هزارم این جمعیت از علم رایانه به صورت سطحی خبر دارند و روزانه اگر فرصتی داشته باشند چند مطلب را گذرا مطالعه می کنند.

سایت فعال و موثر در بلوچستان به تعداد انگشتان دست وجود ندارد فقط در چند ماه گذشته شاهد ایجاد وبلاگهای جدیدی نسبت به گذشته بوده ایم از بررسی و تعمق در محتوی آنها نمی توان به آینده روشنی در این زمینه امیدوار بود ولی باز هم این می تواند برای آیندگان شاید روزنه امیدی برای فعالیت اساسی باشد.

در این ناکامی دلایل زیادی نقش دارند که مهمترین آن عدم باور خویش و پشتکار است و اگر هم تصمیم داریم در این عرصه وارد شویم از علم کافی برخوردار نیستیم مدام با آزمایش و خطا به پیش می رویم و قلم ما نیز شیوا و رسا نیست و همیشه نگرانیم تا شاید دیگران بر نوشته ما خورده بگیرند اما برای ماندگاری باید شکیبایی پیشه کرد و مطمئن بود که در جامعه محدود بلوچستان هر کاری اگر از روی صدق و راستی باشد نیز از هیاهو مبرا نیست و رسالت این است که با ناملایمات مبارزه کرد.

یکی از آفتها که بر انسان غالب می شود و او را از واقعیت و حقیقت به دور می کند تعصب است که به زبان دیکر افراطی گری معنا دارد و هر زمان در انجام کاری از روی تعصب خواه قومی یا مدهبی تصمیمی بگیریم دچار خسران شده و با شکست مواجه می شویم.

تحمل فکر و نظر دیگران و پاسخ از روی علم و عقل و منطق از ضروریات زندگی در دنیای رسانه است و تا زمانی که این ظرفیت را نداشته باشیم نمی توانیم بر دیگران غالب شویم و باید همیشه در استعمار دیگران بوده و بردگی را پذیرا باشیم.

وحدت در اصول اساسی و ارزشها اصل ماندگاری و مایه فخر و مباهات است هر وقت که برای رسیدن به منافع یک فرد یا قوم و هر دسته دیگر آهنگی بسازیم و با آن هم نوا شویم عاقیت خوبی نخواهیم داشت و حفظ انسجام باعث رشد و تعالی می شود.

قانون مندی و احترام به قانون بر اساس ارزشهای دینی و برخواسته از فقه و شریعت اسلامی از اهم اموری است که باید به آن التزام عملی داشت و هر گونه بی قانونی و قانون گریزی باید از نظر همه مردود باشد.

احترام به بزرگان و خصوصا علمای دین که برای نهادینه کرن دین اسلام و ارزشهای اصلی یعنی قرآن و سنت رسول خدا (ص) زحمت کشیده اند بر همه لازم است و یقین بدانیم که هجمه و بی احترامی به علما باعث دین گریزی و بدبینی به اسلام و در نتیجه بی بند وباری چون جامعه غرب خواهد شد.

در دهه های مختلف افرادی به نام خان و خوانین در بلوچستان نام و نشانی داشته اند و به جهاتی غالب بر دیگران بخشی از امور مختلف اجتماعی را مدیریت می کرده اند و بقیه گذشتگان ما به این افراد احترام قایل بوده و با کمک آنها امور را رتق وفتق می کردند و پیگیری و آبادانی منطقه به نمایندگی از آنها انجام شده است و اینک که ما به جایی رسیده ایم نباید بر اعمال گدشته آنها خورده بگیریم چون به پشتوانه و قبول بقیه مردم بعضی ها خان لقب گرفته اند و صلاح نیست به بازماندگان آنها بدبین باشیم و آنها را تخریب کنیم.

ذکر طایفه و قوم شاید برای شناخت یکدیگر خوب است اما نباید موجب طبقه بندی اجتماعی ، تضاد اجتماعی و تبعیض طبقاتی شود و نگاه به مردم بر اساس تقوی و شایسته سالاری باشد نه وابستگی فامیلی و قومی.

پیام بلوچ در راستای وظیفه داتی خود رسالت معرفی بلوچ و بلوچستان را به عنوان یک اصل در برنامه کاری خود دارد و از افراد موثر و ذی نفوذ دعوت می کند از قلم و فکر مفید خود برای جبران کاستی ها و رشد و پیشرفت مردم بلوچ استفاده کنند و تمام تلاش خود را برای تقویت حیثیت اجتماعی مردم ، حفظ وحدت ، توسعه و آبادانی و تحصیل فرزندان مصروف کنند و از هر گونه ایجاد اختلاف و تفرق و تخریب دیگران پرهیز کنند.

اگر خلاصه نمی توانیم برای سربلندی این جامعه کاری انجام دهیم زحمت دیگران را بر باد ندهیم و  بهتر است خاموشی پیشه کنیم.

منبع: http://varnayan.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد