makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

راه آهن کرمان – زاهدان ، مسیری برای تحول شرق کشور

 علی محمد آزاد درباره قطار کرمان- زاهدان گفت: با بهره برداری از خط ریلی کرمان - بم - زاهدان خطوط ریلی شرق آسیا از سنگاپور به اروپا (که تا کشور فرانسه امتداد دارد)، متصل شد.

به نقل از آریا، آزاد استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در خرداد ماه 88 ، انتظار به پایان رسید و پرچم عدالت محوری دولت بر فراز قطار کرمان- زاهدان به اهتزاز درآمد و با طنین انداز شدن صدای سوت قطار داخلی برای نخستین بار در جنوب شرق کشور، آهنگ دلنشین محرومیت زدایی دولت برای سیستان و بلوچستان نواخته شد.

یکی از عمده مشکلات این استان ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور و دنیا بود که دولت عدالت محور با مهرورزی و نگاه توسعه، در نخستین سفر توجه ویژه ای به این طرح ملی کرد و با تخصیص اعتبارات کلان استارت حرکت شتابنده آن را زد.

کلنگ راه آهن زاهدان- کرمان در سال 1373 به زمین زده شد و قرار بود در بازه زمانی هشت ساله به پایان رسد اما در زمان شروع دولت نهم و قبل از سال 1385 تنها یک سوم خطوط ریلی در مسیر ساخته شده بود.


علی محمد آزاد افزود: این مسیر، شبکه ریلی جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند را از طریق شهر زاهدان به خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل کرده است.

وی بیان کرد: راه آهن کرمان - بم - زاهدان کریدور ترانزیتی جنوب شرقی آسیا - اروپا را از طریق اتصال ریلی کرمان به مرز رازی و شبکه راه آهن ترکیه، از طریق مرز جلفا به شبکه راه آهن جمهوری آذربایجان و از طریق مرز سرخس به شبکه راه آهن ترکمنستان متصل می کند.

وی اظهار داشت: فعال شدن این خط ریلی این امکان را برای تجار و بازرگانان فراهم کرد تا کالاهای خود را در مسیر اروپا و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی جابجا کنند.

آزاد بیان کرد: این مسیر ریلی موجب صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک جاده ها، ایجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقی کشور، اتصال شهر زاهدان از طریق مرز رازی به شبکه راه آهن ترکیه، محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کرمان می شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی قطار کرمان- زاهدان همچنین به لحاظ جابجایی سوخت و حمل کالا بسیار موثر واقع و باعث صرف جویی در هزینه ها می شود.

استاندار در تشریح عملیات اجرایی راه آهن کرمان- زاهدان گفت: اجرای این پروژه بزرگ به طول 546 کیلومتر در سال 1373 آغاز شد.

وی بیان کرد: در دور اول سفر هیات دولت نهم به سیستان و بلوچستان، برای تسریع در این پروژه اعتبار قابل توجهی اختصاص یافت و عملیات اجرایی آن سرعت گرفت تا در خرداد ماه 1388 با اعتبار هزینه شده بیش از چهار هزار میلیارد ریال که بیش از سه هزار میلیارد ریال آن در دولت نهم هزینه شده بود، به بهره برداری رسید.

استاندار اظهار داشت: با ساخت و تکمیل خط آهن کرمان- زاهدان طرح راه اندازی قطار اکو و اتصال کشور پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران به کشور ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی در نشست سران عضو سازمان اکو در تهران مصوب شد.

آزاد اضافه کرد: با حرکت این قطار که حامل کانتینر از مبدا اسلام آباد به مقصد ایران و ترکیه بود، کار بررسی ترانزیت کالا در کریدور بین المللی شرق به غرب ایران انجام و شبکه ریلی کشورهای آسیای جنوب شرق از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به شبکه کشورهای اروپایی متصل شد.

وی افزود: طول مسیر ریلی از اسلام آباد تا استانبول شش هزار و 500 کیلومتر است که دو هزار و 700 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: با راه اندازی خط ریلی کرمان- زاهدان کار ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای جنوب شرق و کشورهای اروپایی به جای حمل و نقل دریایی که به مدت 30 روز از طریق اقیانوس هند انجام می شد، در کمتر از 15 روز انجام می گیرد که برآورد سالانه آن، حمل و جابجایی بیش از هشت میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی ایران بین کشورهای آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و اروپاست.

استاندار گفت: همچنین نخستین قطار مسافربری در مسیر زاهدان- تهران در اسفند ماه 1389 به صورت هر هفته یک رام قطار راه اندازی شد و در اردیبهشت ماه 1390 تعداد قطارهای مسافری به دو رام در هفته افزایش یافت و در تیرماه امسال این قطار روزانه شد.

وی گفت: نخستین قطارهای باری حامل سیمان و گاز مایع پارسال در خط ریلی کرمان- زاهدان راه اندازی شد و با ساخت خط فرعی انبار نفت زاهدان حجم انبوهی از فرآورده های نفتی توسط شبکه ریلی حمل خواهد شد.

آزاد افزود: راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر از دیگر خدمات و مصوبات سفرهای استانی دولت دهم به استان است.

وی افزود: با ساخت این خط آهن و ایجاد کریدور بین المللی شمال- جنوب ارتباط ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری های آسیای میانه به آبهای آزاد برقرار شده و افزون بر افزایش روابط اقتصادی و سیاسی سبب افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا در کشورهای دوست و همسایه خواهد شد.

راه آهن زاهدان آمادگی ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی را دارد.

استاندار ادامه داد: راه آهن زاهدان- کرمان آمادگی ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی و صادرات و واردات از ایران به کشورهای همسایه را دارد.

استاندار بیان کرد: راه آهن زاهدان -کرمان حلقه مفقوده ارتباط ریلی کشورهای اروپا، آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، شبه قاره هند و کشورهای عضو اکو را به هم متصل کرده است.

وی افزود: همچنین راه آهن زاهدان-کرمان براساس قراردادهای مشخص، آمادگی حمل گندم در مسیر سیستان و بلوچستان به سایر استانها را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد