makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

دیدگاههای معتمدان طوایف سیستان و بلوچستان در اهمیت انتخابات

 شماری از معتمدان طوایف سیستان و بلوچستان با حضور در ایرنا مرکز این استان دیدگاههای خود را در رابطه با نقش و اهمیت نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتظارات مردم این استان از نمایندگان بیان کردند.

استان سیستان و بلوچستان به لحاظ حاکمیت بافت قومی و مذهبی همواره در عرصه های سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر فرهنگ خاص سنتی قرار داشته و تشکل ها و احزاب سیاسی کمتر مورد اقبال عمومی واقع شده اند.

گرایش های قومی و مذهبی معمولا تعیین کننده در انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی بوده است، نشست ها و دیدارهای متعدد نامزدهای انتخابات با سران و معتمدان طوایف و علمای مذهبی برای جمع آوری آرای بیشتر نشانگر اهمیت این موضوع است.


هر چند که روز به روز بر تعداد افراد روشنفکر و تحصیل کرده ای که از این نوع گرایش های سنتی فاصله می گیرند افزایش می یابد اما عامه مردم که بیشتر جمعیت استان را نیز تشکیل می دهند همچنان تحت تاثیر گرایش های قومی و مذهبی نمایندگان خود را انتخاب می کنند.

در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان مهم ترین نقش را در عرصه های یادشده سران و معتمدان اقوام و طوایف و علمای مذهبی ایفا می کنند و تاکنون وظایف دینی و ملی خود در این حوزه ها را بخوبی انجام داده اند.

حضور گسترده و پرشور مردم این استان اعم از اقوام، طوایف و مذاهب مختلف در انتخابات های گذشته نشانگر این ادعاست.

بصیرت و آگاهی مردم و نقش رسانه ها، علما، سخنوران و سران و معتمدان طوایف در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی همواره دسیسه ها و هجمه های سخت و نرم دشمنان نظام جمهوری اسلامی را خنثی کرده است.

اعلام آمادگی علما، سران و معتمدان طوایف و قبایل شیعه و سنی سیستان و بلوچستان برای حضوری پررنگ در صحنه انتخابات بار دیگر امید دشمنان جمهوری اسلامی و ملت ایران برای کمرنگ کردن حضور مردم در این صحنه حساس سیاسی را به یاس و سرخوردگی تبدیل خواهد کرد.

استقبال گرم شماری از معتمدان و بزرگان طوایف شیعه و سنی سیستان و بلوچستان از نشست خبری ایرنا در زمینه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور صمیمی آنان و بیان نقطه نظرات و پیشنهادات آنها، آغازی خوش و پیش بینی برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری آحاد مردم این استان را نوید می دهد.

'محمد رضا سردار شهرکی' معتمد طایفه با تاکید بر همگرایی نمایندگان مجلس گفت: نبود همگرایی و وحدت اندیشه و فقدان برنامه مدون و راهبردی به منظور رفع مشکلات مردم و توسعه سیستان و بلوچستان حلقه مفقوده بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی طی ادوار گذشته بوده است.

وی اظهار داشت: انتخابات نقطه اوج همگرایی، همفکری و پیوند مردم با نظام است و نماینده مجلس نقطه اتصال بین مردم، نظام و دولت است و می تواند در بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشد.

وی گفت: بیش از 96 درصد مردم سیستان و بلوچستان پایبند به قوانین جمهوری اسلامی و مبانی اسلام و پیرو خط ولایت فقیه هستند و نسبت به برگزاری انتخابات حساسیت خاصی دارند به طوری که یک یا دو سال قبل از شروع رسمی انتخابات فعالیت های اجتماعی آنها در جامعه استان شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان به لحاظ بافت قومی و مذهبی احزاب نقش کمرنگی در شور مردمی و کسب آرای انتخابات دارند و تشکل های قومی و اجتماعی علمدار این عرصه هستند به طوری که مردم براساس شناخت فردی از نامزد انتخابات و دیدگاه بزرگان و سران طوایف به وی رای می دهند.

معتمد و ریش سفید طایفه شهرکی نبود 'مجمع رسمی بزرگان سیستان و بلوچستان' را یکی از نارسایی های استان دانست.

او گفت: تاکنون نمایندگان استان در مجلس نه تنها همگرایی لازم را نداشته اند بلکه در چارچوب اهداف و برنامه های کاری شان از فکر و ایده بزرگان و معتمدان طوایف بهره نگرفته اند.

وی افزود: این در حالی است که پیش از انتخابات و در زمان تبلیغات برای جمع آوری آرای بیشتر در دیدار با علما و بزرگان و معتمدان طوایف قولهای زیادی برای عمران و آبادانی می دهند.

سردار شهرکی اظهار داشت: با توجه به وسعت و پیشینه و ظرفیت های بالای سیستان و بلوچستان و توقع رهبر معظم انقلاب از این استان مردم نماینده ای توانمند می خواهند که مدیریت و برنامه ریزی مطلوب داشته و حداقل در زمره 30 نماینده برتر و توانمند مجلس باشد.

معتمد طایفه گرگیج نیز با تقدیر از خدمات نظام جمهوری اسلامی در این استان بیان کرد: سران طوایف و قبایل به سهم خود در فراهم شدن زمینه رونق اقتصادی و نیز تامین امنیت منطقه کمک کرده اند.

'محمد مهدی گرگیج' گفت: نقش ریش سفیدان و معتمدان طوایف و قبایل با توجه به باورهای قومی و مذهبی مردم در مناسبات سیاسی بسیار پررنگ است و اکنون در هر طایفه افراد نخبه و توانمند متعددی وجود دارد که از بینش سیاسی مطلوبی نسبت به اوضاع منطقه و کشور برخوردارند.

وی اضافه کرد: طوایف و قبایل سیستان و بلوچستان از مسایل سیاسی مملکت غافل نیستند و گروههای مختلفی در بین آنها گرایش های سیاسی و قومی را مدیریت می کنند که همسو با منویات رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: مشارکت مردمی، وحدت ملی، امنیت پایدار سه حلقه زنجیر توسعه است و اگر یکی از این حلقه ها مفقود شود امکان پیشرفت میسر نیست.

وی با اشاره به شاخص های نماینده اصلح گفت: فرد منتخب باید فارغ از تعصبات قومی و مذهبی متعهد به اسلام و نظام بوده و علاوه بر شجاعت و امانتداری از توانایی کافی برای قانونگذاری و احقاق حقوق مردم نیز برخوردار باشد.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات گذشته گفت: مردم این استان یک بار دیگر با حضور گسترده در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع خود را از نظام و رهبری اعلام و دشمنان را ناامید خواهند کرد.

معتمد طایفه شاهوزهی نیز به مردم این استان توصیه کرد به دور از هرگونه تعصبات قومی و مذهبی به نمایندگان منتخب خود برای حضور در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رای دهند.

'محمدرضا شاهوزهی' افزود: سران طوایف، علما، بزرگان، اندیشمندان و روشنفکران استان نیز به دور از هرگونه سلیقه شخصی با درایت و آگاهی لازم به عنوان وظیفه شرعی از طریق رسانه ها یا شرکت در محافل عمومی مردم را تشویق به حضور در پای صندوق های اخذ رای انتخابات کنند.

وی اظهار داشت: مردم فهیم و غیور سیستان و بلوچستان طی 33 سال گذشته با حضور پر شور و گسترده در انتخابات و صحنه های مختلف دیگر همواره حمایت خود از نظام را به اثبات رسانده اند.

وی اظهار داشت: انتخابات این دوره مجلس حساس ترین و با اهمیت ترین انتخابات نظام جمهوری اسلامی است زیرا شرایط کنونی و موج بیداری اسلامی در منطقه ضرورت حضور میلیونی مردم برای خنثی سازی توطئه های دشمن را بیشتر کرده است.

رییس شورای اسلامی تمین و معتمد و ریش سفید طایفه 'کرد' از دیگر شرکت کنندگان این نشست بود.

'نبی کرد' معتقد است: نمایندگان مجلس نباید فقط به حل مشکلات مردم حوزه خود توجه کنند بلکه برای همه نقاط کشور دلسوزی داشته باشند.

وی با ابراز رضایت از روند تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی در این دوره که به اعتقاد وی مطابق موازین قانونی و به صورت کاملا عادلانه صورت گرفت،تصریح کرد: با حضور در خانواده های سیستانی و بلوچستانی اشتیاق تمام اعضا برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشهود است.

معتمد طایفه کرد اظهار داشت: مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان همانگونه که طی بیش از سه دهه گذشته در سایه وحدت و پیروی از فرامین رهبری حافظ ارزش های انقلاب اسلامی و امام راحل بودند از این پس نیز آماده حضور در صحنه های مختلف سیاسی - اجتماعی و حمایت از نظام هستند.

'مراد محمد شهنوازی' یکی از معتمدان طایفه شهنوازی نیز گفت: نقش سران طوایف و قبایل در سیستان و بلوچستان از دیرباز تاکنون در بخشهای مختلف بویژه حوزه سیاسی و امنیتی کلیدی و تاثیرگذار بوده و امنیت و وحدت در منطقه بدون دخالت آنان میسر نبوده و نیست.

وی خاطر نشان کرد: مردم سیستان و بلوچستان از سالهای قبل تاکنون در انتخابات حضور پرشوری داشته اند و به تکلیف خود در این زمینه به واسطه پیروی از منویات بنیانگذار کبیر و رهبر معظم انقلاب عمل کرده اند.

وی در عین حال می گوید: اکنون بینش سیاسی و بصیرت مردم افزایش یافته به گونه ای که رای هر یک از اعضای خانواده شاید با دیگری متفاوت باشد و کسی را انتخاب می کنند که از توانمندی

لازم برای حل مشکلات کشور برخوردار باشد.

وی افزود: نماینده مجلس باید فارغ از قوم گرایی، مشکلات و دغدغه های مردم را با دید باز رصد و برای رفع آنها تلاش کند.

شهنوازی با بیان اینکه کار نماینده مجلس رسیدگی به مسایل شخصی آشنا و غریبه نیست و وظیفه اصلیش قانوگذاری است، گفت: به طور قطع افراد متخصص، کارآمد، حافظ ارزشهای اسلامی و پیرو ولایت فقیه انتخاب نهایی مردم برای تصدی کرسی نمایندگی مجلس خواهند بود.

48 نامزد نمایندگی در شش حوزه انتخابیه اصلی سیستان و بلوچستان برای به دست آوردن هشت کرسی مجلس در انتخابات نهمین دوره مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد