makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

لزوم تربیت نسل فرهیخته در میان جامعه بلوچ برای رسیدن به توسعه

  زمانی که بحث تغییرات اجتماعی مطرح می شود ، نخبگان جایگاه ویژه ای پیدا می کنند چرا که نخبگان با تاثیر گذاری که در جامعه دارند باعث ایستایی یا پویایی جامعه می شوند . نخبگان نو اندیش که بدنبال رسیدن به آرمانهای یک سرزمین و ساختن یک سرزمین  بهتر که در آن صلح ، امنیت ، توسعه و....باشد ،  می توانند تغییرات اجتماعی را به سمت کمال مطلوب هدایت کنند .

استان ما  بر اساس شاخص های مختلف دارای کمترین میزان توسعه یافتگی است  و دستیابی به نرخهای بالای رشد در وجوه مختلف آرزوی خیلی از مردم استان استان است . اما چرا با وجود نیم خیز عمومی برای توسعه ما هنوز در هزار توی  این مسیر مانده ایم. و  چه باید کرد تا بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم؟

صاحبنظران توسعه معتقدند "  انسانهای سالم ، دانا و توانمند هم عامل توسعه اند هم محور ،  هدف و غایت توسعه " .   بر روی اندیشه انسانهای توانمند است که برنامه شکل می گیرد ، طرح پیشنهاد و اجرا می شود.

اما دانایی و توانمندی در انسانها چگونه شکل می گیرد ؟ خمیر دانایی و توانایی در کوران تحصیل علوم و فنون مختلف ، اندیشیدن و..... خوب ورز می گیرد ودر تنور" عمل" است که   جامعه می تواند از فوائد آن بهره مند شود.

زمانیکه سرمایه انسانی شکل گرفت ، یعنی ما از نظر کمی و کیفی  توانستیم انسانهای فرهیخته ، دانا و توانایی را تربیت کنیم آن موقع نوعی کنش و همکاری عقلانی معطوف به اهداف توسعه و ترقی در میان نخبگان اجتماعی ما ایجاد می شود که از آن به سرمایه اجتماعی جامعه تعبیر می کنند .  بر روی این چفت و بست شدن نخبگان در قالبهای مختلف همکاری  ، توسعه همه جانبه خود را نشان می دهد و از قبل آن توسعه اقتصادی و صنعتی خود را نشان می دهد .

ما درکجای راهیم چنانکه پیشتر گفتم ما هنوز در آغاز راهیم و متاسفانه طی مسر را هم خوب بلد نیستیم یعنی به زمین زمان می نالیم که چرا استان ما توسعه نیافته است  اما نیاز ها و ضرورتها را نمی دانیم .  آنچه که نیاز و ضرورت اول استان ما و قوم بلوچ است تربیت  انسانهای توانمند است . تا زمانیکه سرمایه انسانی متراکمی نتوانیم تربیت کنیم نمی توانیم سرمایه اجتماعی لازم را بوجود بیاوریم و توسعه همه جانبه هم آرزو می شود.

حالا انتخابات مجلس است بگذریم از اینکه هیچ حزب خاصی که معرف یک تفکر باشد در انتخابات حضور ندارد و زیاد هم خرده ای نمی توان به این شرایط گرفت . ولی نظر من این است که با همین شرایط انتخاباتی موجود نیروهای جوان تحصیلکرده ای را انتخاب کنیم که بتوانیم  هم انتخاب آنها الگو باشد برای نسل جوان و تحصیلکرده و هم به نیروهای تحصیلکرده و توانمندمان چهره جدیدی را اضافه کنیم.

این دوره حضور جوانان پررنگ است آماری که من گرفتم در سرتا سر استان جوانان خوبی آمدند جوانای مانند ازیر بلوچ ، عبدالناصر درخشان ، کاشانی و .......من معتقدم که می شود به جوانان اعتماد کرد.

 

نویسنده:یاسر کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد