makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

زلزله نصرت آباد زاهدان خسارتی نداشت

 مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: زمین لرزه بعد از ظهر یکشنبه در حوالی بخش 'نصرت آباد' از توابع شهرستان زاهدان، خسارتی نداشته است.

به نقل از مهر ٬'رضا اربابی' اظهار داشت: پس از وقوع این زلزله گروههایی برای بررسی وضعیت، عازم منطقه شدند.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خسارت جانی و مالی ناشی از این زمین لرزه گزارش نشده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: زلزله ای به بزرگی 7/3 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بعد از ظهر یکشنبه- حوالی نصرت آباد را لرزاند.

وی گفت: براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله ساعت 15 و57 دقیقه و 15 ثانیه در این منطقه رخ داد.

چهار هزار کیلومتر راه در سیستان و بلوچستان ساخته شده است

  طی شش سال اخیر با ساخت چهار هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگ راهسازی در این استان صورت گرفته است.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان بخاطر بنادر مهمی همچون چابهار و کنارک و دسترسی به آبهای آزاد، اقیانوس هند و قرار گرفتن در گذرگاه شمال – جنوب نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد از طرفی اهمیتی که این استان با دارا بودن بیش از هزار و چهارصد کیلومتر مرزهای آبی و خشکی در چرخه اقتصاد کشور دارد موقعیت راهبردی و حمل و نقلی این خطه را در جایگاه ویژه و متمایز بین المللی قرار داده است.

بر اساس آمار دستگاههای ذیربط 80 تا 85 درصد حمل و نقل و جا به جایی بار و مسافر در ایران از طریق جاده ها صورت می گیرد و پیش بینی می شود حمل و نقل و بار طی چند سال آینده با رشد 5/2 برابری به بالای 120 میلیون تن کالا در سال از محورهای جنوب و جنوب شرق کشور افزایش یابد.


ادامه مطلب ...

رفع نقاط پرحادثه محورهای شهرستان خاش

  رئیس اداره راه و ترابری خاش گفت: نقاط پرحادثه محورهای حوزه استحفاظی شهرستان خاش برطرف شد.

به نقل از فارس ٬بهروز معینی‌مقدم  گفت: اصلاح قوس مرکب ـ سراوان در کیلومتر 33 محور ذکر شده و اصلاح قوس دوراهی کوشه واقع در جاده اصلی خاش ـ زاهدان در کیلومتر 20 این محور از جمله نقاط پرحادثه مرتفع شده است.

وی اقدامات انجام شده در زمینه تعمیرات ابنیه فنی را  بازسازی آبنما به طول 300 کیلومتر در محورخاش – سنگان و مرمت و ترمیم رادیه برید و قرنیز محور زاهدان، ایرانشهر، ایرندگان، کله‌ماران عنوان کرد.

رئیس راه و ترابری خاش تصریح کرد: خط ‌کشی و تجهیز راه‌های حوزه استحفاظی به علائم ایمنی، نصب تابلو در محور خاش ـ ایراندگان و خاش ـ سنگان، مرمت و توسعه ساختمان راهداری از جمله اقدامات انجام شده در هفته اخیر است.

معینی مقدم احداث ساختمان نگهبانی خاش، تسطیح و رگلاژ تمامی راه‌های شوسه درجه یک و دو، عملیات نگهداری راه‌ها و لکه‌گیری راه‌های روستایی حوزه استحفاظی را از دیگر اقدامات انجام شده طی هفته گذشته ذکر کرد.

افتتاح چند طرح مهم ‌سیستان‌وبلوچستان با حضور رئیس جمهور

  به منظور بهره‌برداری از چند طرح بزرگ راهسازی، فردا رئیس جمهور وارد سیستان و بلوچستان می‌شود.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ، محمود احمدی‌نژاد فردا 24 بهمن ماه برای افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح بزرگ راهسازی در جنوب سیستان و بلوچستان به این استان سفر می‌کند.

دولت عدالت محور با انجام سفرهای استانی و اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی توانست در زمینه محرومیت‌زدایی که از مهمترین خواسته‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، گام‌های مؤثری بردارد و این امر برای همگان به خوبی آشکار است.

تصویب و اجرای طرح‌های بزرگی چون راه آهن، گاز رسانی، ساخت سدهای متعدد، راه و بزرگراه، کارخانه‌های بزرگ، بازارچه‌های مرزی و گشوده شدن محورهای جدید تجارتی و اقتصادی، آب رسانی، برق رسانی و اتصال خطوط فشاری قوی، توسعه کشاورزی و شیلات، طرح‌های فرهنگی و صدها طرح کوچک و بزرگ دیگر، حاصل سفرهای سه گانه رئیس جمهوری و هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است.


ادامه مطلب ...

چهار هزار کیلومتر راه در سیستان و بلوچستان ساخته شده است

  طی شش سال اخیر با ساخت چهار هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگ راهسازی در این استان صورت گرفته است.

به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان بخاطر بنادر مهمی همچون چابهار و کنارک و دسترسی به آبهای آزاد، اقیانوس هند و قرار گرفتن در گذرگاه شمال – جنوب نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد از طرفی اهمیتی که این استان با دارا بودن بیش از هزار و چهارصد کیلومتر مرزهای آبی و خشکی در چرخه اقتصاد کشور دارد موقعیت راهبردی و حمل و نقلی این خطه را در جایگاه ویژه و متمایز بین المللی قرار داده است.

بر اساس آمار دستگاههای ذیربط 80 تا 85 درصد حمل و نقل و جا به جایی بار و مسافر در ایران از طریق جاده ها صورت می گیرد و پیش بینی می شود حمل و نقل و بار طی چند سال آینده با رشد 5/2 برابری به بالای 120 میلیون تن کالا در سال از محورهای جنوب و جنوب شرق کشور افزایش یابد.


ادامه مطلب ...

یخبندان شبانه همراه با وزش باد درشمال سیستان و بلوچستان

  کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان‌ و بلوچستان گفت: طی 24 ساعت آینده یخبندان شبانه و کاهش محسوس دما در سیستان پیش‌بینی می‌شود.

به نقل از فارس ٬حسین‌علی حسین آبادی امروز اظهار داشت: هم اکنون آسمان استان نیمه ابری تا ابری است که از فرد تا روز چهارشنبه با نفوذ جبهه هوای سرد در شهرهای شمالی کاهش محسوس دما و یخبندان شبانه پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی 24 ساعت آینده در شهرهای شمالی وزش باد نسبتا شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

حسین آبادی شرق دریای عمان را تا چهارشنبه نسبتا مواج اعلام کرد و گفت: حداکثر ارتفاع موج در دریای عمان به 100 سانتی‌متر می رسد.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان‌ و بلوچستان گفت: بیشینه دمای امروز زاهدان به 10 تا 12 و کمینه دمای امشب به منفی سه تا منفی پنج درجه خواهد رسید.

حسین آبادی تصریح کرد: طی 24 ساعت گذشته زاهدان با سه درجه خنک‌ترین و راسک با 28 درجه گرمت‌رین شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان بوده‌اند.

434 مصوبه دولت در سیستان و بلوچستان اجرا شده است

  مدیران سیستان و بلوچستان می گویند: با اجرایی شدن 434 مصوبه از مجموع 690 طرح تصویب شده در جریان سه دوره سفرهای استانی هیئت دولت به این استان، توسعه منطقه شتاب گرفته است.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا، توسعه سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع و 4/11 درصد مساحت کل کشور که با 12 استان کشور برابری می کند به عنوان پهناورترین حوزه جغرافیایی میهن اسلامی نیازمند عزم ملی است.

استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت : اجرای پروژه های عظیمی همچون احداث و تکمیل جاده ترانزیتی یک هزار کیلومتری چابهار - میلک زابل ،گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر ، مطالعه و اجرای شبکه انتقال داخلی گاز به تمامی شهرهای استان، طرح اتصال چابهار به راه آهن کشور، تکمیل راه آهن زاهدان - کرمان - مطالعه و احداث 30 سد - احداث 4 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و بزرگراه، توسعه بندر تجاری چابهار به ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 8 میلیون تن کالا از جمله اقدامات مهم دولت است .

ادامه مطلب ...

جایگاه شعر و ادب در مکران

 بلوچستان از نظر تقسیمات اولیه به دو بخش کلی تقسیم می شود.بخش سرحد و بخش مکران .مکران سرزمینی است پهناور که در دهانه دریای پارس یا خلیج فارس قرار دارد.وسعت این سرزمین در طول تاریخ به دلایل گوناگونی تغییر کرده است. منطقه ای که در ساحل دریا قرار دارد که نام ساحل نیز بر آن دریا نهاده شده بود یعنی دریا مکران.معمولا از میناب یا به روایتی از بندر عباس تا گوادر یا به روایتی دیگر تا کراچی که از شهرهای مهم پاکستان است را مکران گویند. تمام شهرهای مکران در ساحل دریا مکران یا نزدیک به آن واقع شده اند. قوم بلوچ از مهم ترین قوم های اصیل ایرانی است که در مکران سکنا گزیده بود و همواره به مکران عشق می ورزید.دلاوری ها ی این قوم اصیل ایرانی زبان زد خاص و عام بوده است.در طول تاریخ بلوچ ها از مرزهای مکران و ایران دفاع نموده و دست هر غارتگری که قصد تجاوز به این مرز و بوم را داشته قطع نموده و چشمان طمع استعمارگران را کور نموده اند.از دلاوری های چاکر شیهک بزرگ خاندان رند در قرن شانزدهم میلادی جهت پیروزی بر رقیبش گهرام بزرگ خاندان لاشار برای بدست گرفتن قدرت و حاکمیت در مکران گرفته تا شجاعت ها و دلاوری های حـــــــــــــّمل در مقابل پرتغالی ها و شجاعت خلیفه در مقابل انگلیسی ها.

ادامه مطلب ...

ریشه های قوم گرائی(2)

  و اما ویژگی دیگری که ذکر آن رفت ، وجود انسجام فرهنگی  و مذهبی ست . در زندگی روستائیان و کوچ نشینان ، به دلایلی که پیش تر گفته شد ، نوع زندگی و ارتباط تنگاتنگ با طبیعت و رفع نیازها از این طریق ، خودبخود ، جهان بینی فلسفی خاصی را نیز به ایشان ؛ اگر نگویم تحمیل ! ، که اعطاء می کند .

 یک روستائی ، جدا از اینکه هم اکنون و در عصر حاضر چه دین و آئینی دارد ، طبیعتا خرافاتی و مذهبی ست ! تقدس منابعی که برای او منشاء بقاء اند ، همچون زمین ، آب ، خورشید و ماه ، درختان و باد و فصل ها و حتی ایام خاص ، هر کدام بخودی خود قادرند که اعتقاداتی را شکل دهند و همانگونه که می دانیم ، پیدایش بسیاری از مذاهب ، ارتباط مستقیم با همین زندگی کشاورزی و یا شبانی داشته است .

 

ادامه مطلب ...

ریشه های قوم گرائی(1)

 در تحلیل مواضع اجتماعی و یا سیاسی افراد وگروهها، تنها نباید به درک آنچه از جانب ایشان بیان می شود اکتفا کرد و فقط بدان پرداخت، چرا که، پس زمینه های جامعه شناختی تفکری که خود را در بیان سیاسی  و یا حتی یک رفتار اجتماعی بروز می دهد ، قابل تأمل است و از اهمیت بسزائی برخوردار است. هم از اینجهت است که در مقالهء حاضر ، تلاش می شود پس زمینه های گرایشهای قوم و قبیله ای و تمایلات عشیرتی ، که در اساس ، بنیان تمایلات سیاسی مبتنی بر خودمحوری ، نزدیک بینی سیاسی، تنگ نظری گروهی، احساسات استقلال طلبانه بر محور تمایزات قومی و مذهبی یا نژادی و زبانی و اقلیمی ، و همچنین، دستاویزی بر رفتار های شبه فاشیستی در جامعهء مدرن است را کاویده و چشم اندازی هرچند محدود تصویر شود تا چهرهء مرتجعینی  که به ضرب سکهء امپریالیسم برای آیندهء ایران، تحت عناوین حقوق اقلیتهای قومی ، حق تعیین سر نوشت خلقها؟!! و... فدرالیسم ؟!!! مشغولند ، بیش از پیش ، افشا شود ...

***

 از همان هنگام که انسان، زندگی در جنگلها و غارها را رها کرده، به زندگی در حاشیهء رودها روی آورده و به اهلی کردن حیوانات پرداخت ، اجتماع انسانی ، پابپای این تحول ، بخاطر تقسیم کار اجتماعی ، دارای هویت و معنای تازه ای نیز شد. خانواده معنا و کارکرد اجتماعی یافت و به اعتبار آن ، دارای هویت. بر این اساس ، پیوستگی و وابستگی خونی و خویشاوندی ، هویت جدید اجتماع انسانی شد. این روند ، با سکنی گزیدن انسان در یک مکان مشخص و پرداختن به کشاورزی و شکل گیری روستا ، و همچنین ، رشد و توسعهء روابط کوچ نشینان با روستائیان و پیدائی مفهوم داد و ستد ، به تدریج ، به مفهوم خانواده و قوم و خویش ، ابعاد تازهای بخشید که ، طبیعتا ، انبوهی از مفاهیم فرهنگی - اجتماعی و سنن و آداب را نیز ایجاب می کرد. بر این اساس ، برای درک آنگونه روابط اجتماعی که : قوم ، بمثابه پیوند خونی و خویشی و به تبع آن ، فرهنگی - زبانی واقلیمی ، خود را توضیح می دهد ، و بنیانهای یک رفتار اجتماعی خاص را پی می ریزد ، هیچ جا بهتر از روستا نیست.

ادامه مطلب ...